Sorry, you need to enable JavaScript to visit this website.

Febelfin : 'Laat je computer niet overnemen door een ‘bankmedewerker’'

Terwijl in het verleden vaker particulieren geviseerd werden, worden ondernemers nu ook vaker opgebeld door oplichters die zich voordoen als bankmedewerkers.

Ze slagen erin om ondernemers grote sommen geld afhandig te maken door hen te overtuigen hun computer van op afstand te laten overnemen en persoonlijke codes op te vragen. Dergelijke fraude is momenteel in opmars en kan grote financiële schade met zich meebrengen.

Hoe gebeurt het?

Vaak krijgt de klant/ondernemer een telefoontje van een zogenaamde medewerker (van de fraudeafdeling) van zijn/haar bank die waarschuwt dat er zopas verdachte transacties op zijn/haar rekeningen of op de rekening van de onderneming werden gedetecteerd. De fraudeur overtuigt de klant/ondernemer van de dringende situatie die zich op dat moment aan het voordoen is en geeft advies om erger te voorkomen.

Eenmaal men mee is in het verhaal wordt gevraagd om geld over te maken naar “veilige rekeningen”(die niet bestaan) ofwel wordt de klant/ondernemer gevraagd om samen met de zogenaamde ‘bankmedewerker’ (niet-bestaande) frauduleuze overschrijvingen te annuleren.

Hierbij wordt de klant/ondernemer ook gevraagd om software te installeren (Anydesk, Teamviewer…) waarmee de zogenaamde ‘bankmedewerker’ de klant/ondernemer kan assisteren. Als men hierop ingaat, heeft de fraudeur de volledige controle over de computer of smartphone van de klant.

Hij bepaalt wat de klant/ondernemer kan zien of niet en kan dus in naam van de klant aanmelden voor internetbankieren en overschrijvingen registreren. De klant/ondernemer ondertekent deze overschrijvingen, denkende dat deze naar veilige rekeningen gaan of hij/zij deze overschrijvingen aan het annuleren is.

Op die manier zijn de fraudeurs in staat om overschrijvingen uit te (laten) voeren vanaf de professionele en privérekeningen van de bedrijfsklant. Hierdoor kunnen grote sommen geld op korte tijd ontfutseld worden.

Wees op je hoede en breng je collega’s op de hoogte

Wees dus aandachtig voor deze vorm van oplichting, die de laatste tijd in opmars is en alsmaar meer slachtoffers maakt. Wanneer je wordt opgebeld door (de fraudeafdeling van) je bank en gevraagd wordt om software te installeren om jou te assisteren door je computerscherm met hen te delen, voer hun instructies dan niet uit en haak meteen in! Een bank zal je nooit vragen om software te installeren om vanop afstand jouw computer over te nemen en je persoonlijke codes te delen.

Banken nemen de nodige maatregelen om fraude zoveel mogelijk te voorkomen. Maar je kan ook zelf maatregelen nemen. Informeer je collega’s, vrienden of werknemers hierover zodat ze zich beter kunnen wapenen tegen dit soort fraude.

Ondernemingen worden in toenemende mate een doelwit voor verschillende vormen van financiële fraude. Er bestaan nog andere fraudevormen die zich in het bijzonder richten op ondernemingen en die mogelijks tot grote financiële verliezen kunnen leiden. Denk maar aan CEO-fraude, factuurfraude, phishing, enz.

Toch in de val getrapt?

Reageer dan snel en breng je bank onmiddellijk op de hoogte. Je bank is hiervoor 24/7 bereikbaar. Een overzicht van alle contactpunten kan je terugvinden op Worldline nl-BE | Bankapplicatie laten blokkeren door je bank (cardstop.be).

Deel dit artikel